Turrapport: Bukkanuten (472moh.) fra Tengesdalsvatnet

Totalt høydemeter: 605

Tid: ca. 3 timer

Sesong: Mars til November

Vi er kommet til 1.mai, og været som er meldt for dagen er lovende. Nært 20 varmegrader og noe vind er egentlig helt perfekt.

Vi bestemte oss i morgentimene for at vi ville prøve en ny tur idag også - eller det vil si delvis ny for meg og ny for Brit Elin. Jeg gikk denne turen en gang i februar i år, men måtte snu på Nonsknuten pga frosne tær, og kunne bare se over på målet før jeg vendte nesen nedover igjen.

Men idag var det lite frosne tær. Temperaturen ved bilen var behagelige 18 grader. Ikke så veldig mange biler der når vi startet i 10-11-tiden. Enkelte familier hadde funnet seg plass ved Tengesdalsvatnet, både for piknik og telting.

Turen er kategorisert av UT.no til å være Rød, noe som betyr at den kan være noe krevende. I dette tilfellet er det ikke lengden på turen som gjør den Rød, men mest sannsynlig stigning og til tider krevende terreng. Enkelte partier må også klyves litt.

Vi tok fatt på turen og kjente fort at langermet turjakke bare måtte legges i sekken, sammen med lue og buff. Formiddagsolen står på i ryggen hele veien opp til der terrenget åpner seg opp, på vestsiden av Dyrafjellet. Stien var litt fuktig, og enkelte partier kan være litt myrete.

Vel oppe på Nonsknuten, den første "toppen", fikk vi en flott forsmak på utsynet - og på vinden som var meldt. Det ble mildt sagt friskt i kastene.

Siste biten mellom Nonsknuten og Bukkanuten var en smått strabasiøs etappe, for vinden tok seg mer og mer opp jo nærmere vi kom målet for turen.

Vel oppe ved dagens mål fant vi oss le for vinden, og fikk i oss en liten nistepakke. Flott utsikt til lunsjen, med Lysefjordbroen mot øst og Stavanger mot nord. Men med vind opp i 25 i kastene, så ble det en kjapp lunsj før vi begynte på nedturen.

Idet vi begynte nedturen så vi et jevnt sig av folk som kom opp fra flere kanter, og vi vurderte å gå noe som på UT.no kunne se ut som en rundløype. Men uten å vite lengden eller hvor mye opp og ned det var, så bestemte vi oss for å ta samme veien ned. Runden får tas ved en senere anledning.

Da vi kom ned til parkeringen var det betydelig mer biler og folk. Det var både bading og grilling, så det var flere som nøyt denne flotte "sommerdagen" i mai.

Tips for denne turen

× det er gratis parkering, men på fridager med fint vær kan det nok være lurt å være tidlig

× ha med godt med drikke på varme dager, for det er ikke mulighet for å fylle vann underveis.